
Spoločnosť so sídlom v Prahe je súčasťou Air France Group. Ponúka rezervácie leteniek, reklamácie oneskorenej alebo poškodenej batožiny a vernostné zákaznícke programy. Zamestnáva viac ako 600 ľudí z 50 krajín sveta.
Tamojší HR špecialisti si dobre uvedomovali, že nábor nových zamestnancov je drahý a časovo náročný. Preto hľadali cesty, ako si pracovníkov udržať čo najdlhšie. A prišli s nezvyčajným nápadom – vernostnou hrou. Ľudia plnia zábavnou formou rutinné úlohy, ktoré zlepšujú náladu v tíme.
V BlueLink strávili prípravami desiatky hodín. Zisťovali, čo by ich kolegov bavilo, a hru poňali ako podporný nástroj firemných benefitných programov.
Hľadanie dodávateľa
Potom začali hľadať dodávateľa webovej aplikácie. Vyhlásili výberové konanie, do ktorého sa prihlásili štyri firmy. Najviac ich zaujal System4u, ktorý prišiel s nápadom zasadiť hru do leteckého prostredia, čo sa dobre hodilo k odboru pôsobenia BlueLink. HR manažérov tiež oslovila nápaditá grafika v pastelových farbách, ktorá sa výrazne odlišovala od ostatných návrhov.

V BlueLink vedeli, na čo má aplikácia slúžiť, no presnú predstavu o tom, ako bude fungovať, nemali. Preto bolo na vývojároch zo System4u, aby koncept rozpracovali do jednotlivých častí hry.
„Často sa stáva, že klient príde so všeobecným zadaním. Je to pochopiteľné, pretože nie je špecialistom na webové či mobilné aplikácie. Odporúčam, aby si takíto klienti overili, či s tým ich dodávateľ vie pracovať a dokáže samostatne navrhnúť riešenie. Mnohí vývojári totiž potrebujú úplne presné zadanie, ktoré stačí do bodky splniť.“
Jiří Brusenbauch, vedúci vývojárov, System4u
Ako hra funguje?
Aplikácia s názvom Around the World sa začína výberom avatara a jeho balóna, helikoptéry alebo iného lietajúceho dopravného prostriedku. Následne hráča čakajú úlohy, ktoré sú v hre označované ako letecké výlety. Zamestnanci majú na výber z veľkého zoznamu možností.
Napríklad môžu:
- vyplniť spätnú väzbu na školenie,
- navrhnúť vylepšenie,
- usporiadať teambuilding,
- zaučiť nováčika,
- vyplniť anketu.

Keď splnia úlohu, označia ju v aplikácii za hotovú. Ambasádori, ktorými sú najmä vedúci tímov a divízií, ju skontrolujú a potvrdia. Zamestnancovi sa potom podľa náročnosti úlohy pripíše konkrétny počet leteckých kilometrov. Tie potom vymenia za odmeny podľa svojho výberu, napríklad za obed zadarmo, deň voľna, výhodnejšiu MultiSport kartu a ďalšie. Je len na nich, či si vyberú väčší počet menších odmien, alebo si počkajú a nazbierané kilometre investujú do veľkej odmeny.

Vychytávky od vývojárov
Aby bola hra pre zamestnancov čo najatraktívnejšia, vývojári System4u do nej pridali gamifikačné prvky. Jedným z nich je veľká mapa, ktorá vedie z Prahy cez miesta, kde má spoločnosť pobočky. S každým nazbieraným kilometrom sa hráč na tejto mape posunie a za dosiahnutie nového mesta získa extra odmenu. Navyše vidí, kde sa na mape nachádzajú jeho kolegovia, s ktorými môže súťažiť.

Keď hráč začína, vidí na hlavnej obrazovke pražskú panorámu. No vo chvíli, keď doletí do Paríža, už naňho na obrazovke čaká Eiffelovka. Ďalšou vychytávkou je, že sa obloha mení podľa časti dňa – keď zamestnanec plní úlohu skoro ráno, vidí východ slnka, a naopak, večer hviezdnu oblohu.

Medzi ďalšie gamifikačné prvky, ktoré System4u do aplikácie zaradil, patrí rebríček hráčov alebo možnosť vytvárať s kolegami tímy na účely rýchlejšieho získania bodov.
Aj pre uchádzačov o prácu
Do hry sa môžu zapojiť aj žiadatelia o prácu. Zoznam úloh majú oproti stálym pracovníkom obmedzený, letecké kilometre napríklad získavajú za zaslanie životopisu alebo napísanie krátkeho textu o činnosti BlueLink. Výhodou je, že vďaka hre sa firma už pri nábore odlišuje od ostatných a získava pozornosť potenciálnych zamestnancov.
Zamestnancov hra baví
Samotná tvorba aplikácie trvala rok. Následné nasadenie do ostrej prevádzky bolo bezproblémové. V prvom polroku sa zapojila približne polovica zamestnancov. Hra ich baví a motivuje.
Vo firme ešte dolaďujú aktívne zapojenie vedenia. Manažéri svoju účasť prisľúbili, ich herná aktivita však zatiaľ nie je príliš viditeľná.
„Ak by nejaká firma chcela zaradiť medzi zamestnanecké benefity podobný projekt, odporúčal by som im urobiť si medzi vedením firmy aj zamestnancami poriadny prieskum. Len tak sa dozviete, čo by ľudí vo firme bavilo, a projekt bude vďaka tomu dávať zmysel. Tiež je potrebné zamestnancom dobre vysvetliť, prečo je pre nich zmysluplné sa zapojiť. Hra totiž musí byť zaujímavá aj tým, že šancu zvíťaziť má každý, ide len o vlastnú iniciatívu a chuť.“
Matěj Kubíček, náborové oddelenie, BlueLink
Spoluprácu s programátormi zo System4u ľudia z BlueLink odporúčajú. Dokážu splniť požiadavky zadávateľov, prichádzať s vlastnými kreatívnymi nápadmi, poradiť a taktiež aplikáciu doplniť vhodnou grafikou.
Využite hru na zvýšenie lojality zamestnancov
Chcete pre svojich zamestnancov aj vlastnú webovú, prípadne mobilnú aplikáciu? Vy určíte jej účel, System4u vám ju pomôže vymyslieť a postará sa o vývoj vrátane následného servisu. Ak chcete získať viac informácií, nezáväzne firmu kontaktujte na info@system4u.com alebo na čísle 543 210 522.