Mobile Device Management či Enterprise Mobility Management?

Mobile Device Management (MDM) alebo tiež Enterprise Mobility Management (EMM), nástroje na hromadnú správu firemných mobilných zariadení. Pojmy, ktoré sa v oblasti IT stále častejšie používajú. Zamestnanci na svoju prácu používajú nielen firemné telefóny a tablety, ale aj svoje vlastné zariadenia (BYOD), a IT oddelenie si nemôže dovoliť stratiť nad týmito zariadeniami kontrolu.

Zo zverejneného prieskumu spoločnosti Vanson Bourne vyplynulo, že iba 12 % IT oddelení má všetky nástroje na riadenie mobility. Na rozdiel od toho viac ako tretina (34 %) IT oddelení nedokáže kontrolovať prístup k firemným informáciám zo všetkých mobilných zariadení zamestnancov. 

V štruktúre firemnej mobility často nepanuje ideálna situácia. Obvykle sa miešajú zariadenia rôznych výrobcov a operačných systémov, v poslednom čase je tiež veľmi populárne používať na prácu svoje súkromné zariadenie (BYOD).

Používatelia týchto zariadení si navyše chránia svoje súkromné údaje a IT si nemôže dovoliť akokoľvek do nich zasahovať. A úprimne, kto z vlastníkov firemného zariadenia ho používa len na pracovné účely?

IT oddelenia si spravidla uvedomia potrebu sofistikovaného riešenia až v okamihu, keď im správa firemnej mobility začne takpovediac prerastať cez hlavu. Nielenže už nie je v ich silách spravovať všetky mobilné zariadenia „ručne“, ale navyše prichádza aj potreba riešiť bezpečnosť firemných informácií.

MDM – Mobile Device Management – správa mobilných zariadení. EMM – Enterprise Mobility Management, správa firemnej mobility. Aký je v tom rozdiel? Zatiaľ čo predtým bol známy pojem MDM, teraz do popredia vystupuje skôr EMM. MDM sa stalo akousi jeho podmnožinou. Môžeme povedať, že EMM je komplexné riešenie na hromadnú správu mobilných zariadení a zahŕňa tri oblasti práce s mobilnými zariadeniami: 

  1. MDM – Mobile Device Management – správa mobilných zariadení a ich zabezpečenie.
  2. MAM – Mobile Aplication Management – distribúcia firemných aplikácií a aplikácií tretích strán a ich zabezpečenie.
  3. MCM – Mobile Content Management – správa dokumentov – prístup k firemným údajom, ich zabezpečenie a práca s nimi.

V Gartnerovom reporte najlepších dodávateľov technológií na správu firemnej mobility sa umiestnili spoločnosti MobileIron, AirWatch od VMware, Citrix, IBM a BlackBerry. Všetky tieto technológie ponúkajú administrátorom príjemné rozhranie, do ktorého pristupujú cez web browser. Z administrátorskej konzoly je možné prehľadne evidovať a spravovať jednotlivé zariadenia, používateľov aj profily, porušenia bezpečnostných politík, vzdialene zmazať zariadenia (všetko alebo len firemný obsah), trackovať zariadenia či vykonávať reporting.

Ako EMM funguje v praxi? 

Česká spoločnosť zaoberajúca sa obchodovaním so záhradnou technikou má 15 maloobchodných predajní, dva veľkoobchodné sklady, 20 servisných technikov a v predajniach sa dá záhradná technika aj zapožičať.

Správa firemných mobilných zariadení bola veľmi chaotická. Firma poskytovala svojim zamestnancom smartfóny a tablety, niektorí z nich však napriek tomu používali na prácu vlastné zariadenia (BYOD). Firemné IT oddelenie s dvoma zamestnancami tak malo na starosti takmer sto mobilných zariadení od rôznych výrobcov a s rôznymi operačnými systémami. Vo firme zápasili najmä s týmito problémami:

  • Používatelia smartfónov mali mobilný prístup k e-mailom na firemnom serveri MS Exchange. IT oddelenie však nemalo pod kontrolou jednotlivé zamestnanecké prístupy ani ochranu údajov.
  • Zamestnanci maloobchodných predajní používali tablety s mobilnou aplikáciou na požičiavanie záhradnej techniky. Táto aplikácia bola do jednotlivých zariadení inštalovaná ručne, veľmi problematické bolo jej updatovanie. Ak sa stalo, že aplikácia z akéhokoľvek dôvodu nefungovala, museli zamestnanci predajne viesť administratívu spojenú s požičovňou na papieri, čo v konečnom dôsledku znamenalo nejasnosti a zmätky. 
  • Obchodníci, ktorí jazdia k zákazníkom, požadovali mobilný prístup k intranetovej aplikácii CRM aj k aplikácii s prehľadom ponúkaného tovaru. Prístup bol však možný len z notebookov cez VPN, čo značne spomaľovalo ich prácu.
  • Servisní technici mali vo svojom notebooku nahratú dokumentáciu k servisovaným strojom. Tú bolo, samozrejme, nutné neustále dopĺňať a aktualizovať o nové výrobky. Z dôvodu nemožnosti automatických updatov museli technici často telefonicky kontaktovať dispečing a požadovať zaslanie potrebnej dokumentácie e-mailom. 

Skrátka, aj napriek tomu, že firma mala k dispozícii kvalitné mobilné zariadenia, profesionálne IT oddelenie a vysoko moderné aplikácie, nebolo možné docieliť ľahké a jednotné mobilné fungovanie celej firmy.

Nasadením zvolenej EMM technológie sa razom väčšina problémov vyriešila. 

IT oddelenie získalo prehľad nad všetkými zariadeniami vrátane tých súkromných. 

Všetky tablety v predajniach sú teraz prepnuté do kiosk mode a beží v nich len jedna potrebná aplikácia, samozrejmosťou sú jej vzdialené aktualizácie. Obchodníci majú na mobilných zariadeniach zabezpečený browser na prístup do firemných web aplikácií a tiež bezpečný prístup k úložisku údajov na firemných diskoch. Servisní technici majú všetku potrebnú dokumentáciu uloženú v tabletoch off-line, tá sa centrálne spravuje z dispečingu a automaticky vzdialene aktualizuje.

Vďaka rýchlemu a jednotnému zdieľaniu informácií sa firma výrazne posunula vpred, zamestnanci naplno využívajú svoje mobilné zariadenia a sú spokojnejší a výkonnejší.

Mohlo by vás tiež zaujímať